14 Aralık 2012 Cuma

McDonald's Bir Hijyen Öyküsü


Aslında bu yazıyı neden daha önce klavyeye almadığımı merak ediyorum. Çevremdeki birçok kişiye ısrarla tembih etmeme rağmen üstelik. Bugünlerde yine konusu geçti arkadaş sohbetlerinde McDonald’s’ın içler açısı temizlik ve gıda kalitesi.

Sizi Eğlendiriyor Mu?
Geçtiğimiz yaz ABD’de New Jersey’de iki ay kadar çok müşterisi olan MC’da çalıştım. Çok yoğundu ve bu yüzden göstermelik temizlik anlayışına sahip bir yerdi. Aylarca kullanılmış sıvı yağ ile pişen patatesler, tavuklar ve balıklar. Hepsi aynı yağda ve bu yağ görüntüsüne dayanamayacağınız kadar içler açısı, kokusuna ise hiç girmiyorum. Yerlerde patates kızartmaları, bunun üzerine basarak çalışanlar, eldivensiz hamburger yapan yöneticiler, tek kelimeye bir pislik yuvası.

Ayrıca ızgara yapılan özel bir tezgâhtan da bahsetmeli. Üzeri yıllarca yapışmış yağlarla katmanlaşmış kapkara olmuş bir alet bu. Dondurucudan çıkan ne yediği belirsiz pembe ve beyaz arasında bir tonda  ve sadece 80 saniye içinde üzerine yapılan şok bir baskıyla pişen bir etten bahsediyoruz. Kağıt gibi ve içinde etten çok neyin olduğu belirsiz “biftekler” dondurucudan çıkartılarak bu tezgaha yatırılıyor ve etleri yüzey ile üzerine binen pres yardımıyla ani bir ısıya maruz bırakılıyor. Üzerine tadı biraz yerine gelsin diye baharatlı bir karışım serpiliyor. İşte fast foodun “fast”liğinin sırrı karşınızda.

Hijyen o hengamede hak getire, regular meatlerin (sıradan hamburger eti) konulduğu ince ve uzun tepsileri ya da ketçap ve mayonez kaplarının ise nasıl yıkandığını sanırım anlatmaya gerek bile yok. Ben yıkadım ve elimden geleni yapmış olmama rağmen tellerin arasında katılaşmış yağı çıkarmaya bir türlü muvaffak olamadım. Başkasının benim kadar uğraşacağını da hiç düşünmüyorum. Eklemeyi unutmadan bu alet edevat çok fakir bu yerlerde uzun zamanlar boyunca kullanılıyor. En az masrafla, en çok kar, Amerikan kapitalist yaklaşımının bir özeti gibi.

Türkiye’deki hal hakkındaysa kesin bir şey söyleyemem. Fakat bu öngörü ile kestirebiliyorum  yoğun ve kalabalık McDonald’slardaki hali.

Bense döndüğümden beri bunların önünden bile geçmez oldum, aileme, arkadaşlarıma, çevremi de uyarıyorum. Siz bilirsiniz ama uğramamakta fayda var.(Burger King’de bundan farklı olmayacaktır. Canınız hamburger çekerse daha butik ve sizi masada biraz bekleten yerleri tercih edin. Kısa sürede önünüze sunulan şeyin kalitesi o oranda düşük olacaktır çünkü.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder